ניר זיגדון

תהליך עבודה נכון לקבלת חוות דעת מומחה לבית משפט

לעיתים רבות כאשר מגיעים לריב שותפים או תביעות  יש צורך ל”פרש” את הסוגייה לבית המשפט.

במידה והסוגייה עוסקת באיקומרס, מסחר אלקטרוני , קידום דיגיטלי או נושאים מן הסוג הזה נאלצים בעלי הדין להביא עדים מומחים מטעמם על מנת לאמוד את הנזק או להוכיח רשלנות כזו או אחרת.

אז לרוב מחפש העורך דין עד אשר יכול לספק חוות דעת מומחה לבית משפט ואף לבוא להעיד עליה בבית המשפט. ( ממש כמו בשמאי מקרקעין או רופא הבא להוכיח רשלנות רפואית).

ישנם מספר דרכים לעבוד עם עד מומחה , אין כאן “תורה מסיני” אך עם הזמן והניסיון מצאתי את הדרך שאותה אני מוצא לנכון, אפרט אותה כאן לפי שלבים:

 

שלב ראשון : לימוד ראשוני של התיק

עד מומחה רציני לא ירוץ להסכים לתת עדות על כל סוגיה, לי אישית יש הרבה יותר “לא” מאשר כן, לפני שאני אומר כן או לא אני צריך ללמוד את התיק. בשלב זה אני נפגש עם בעלי הדין ומבקש מהם להביא לפגישה ניירת מהותית  שיש להם בעניין (חוזים, דוחות , התכתבויות וכו’) ומבקש שגם עורך הדין יהיה, את עורך הדין אני שואל “באיזה טענות תרצה שאתמוך” .

לאחר הפגישה ולימוד המעשה אני צולל אל המסמכים , העובדות וההשארות ומבין האם אני יכול לתמוך בטענות, לא יכול לתמוך בטענות או לתמוך בחלק מהטענות,

שלב זה הינו קריטי ומהותי , גם עבור העד וגם עבור בעלי הדין, מכיוון שהוא יכול לחסוך זמן וכסף יקרים , אין יותר עוגמת נפש מאשר שלאחר שנבחר העד ולאחר שלומד את התיק מודיע לבעלי הדין שלא יוכל לתמוך בטענות שרצו.

בשלב זה אין לעד את כלל החומרים , כך שיכול להיות מאוד שתשובת העד בשלב זה תהיה “אם לא אמצא מסמך הנוגד את הטענה או אם אראה מסמך כזה וכזה יהיה באפשרותי לתמול את הטענה”.

 

שלב שני: סגירת הסכם

סגירת ההסכם בין העד המומחה לבין בעלי הדין, לרוב הסכם זה יתקף את השכר , לוחות הזמנים וצורת קבלת חוות דעת המומחה .

שלב שלישי: העברת כלל המסמכים והגישות

בשלב זה חשוב מאוד להעביר את כלל החומרים שיש, לרבות גישות לחשבונות אמזון, גוגל וכו’. חשוב מאוד מאוד לא למנוע שום מסמך מהעד (בוודאי אם כבר היה שלב של גילוי מסמכים). התסריט הכי גרוע לעד ולכם יהיה שעל דוכן העדים בחקירה הנגדית יחשוף עורך הדין של הצד השני מסמך שהעד שלכם לא ראה, דבר שיפגע באמינות העד ובצד שלכם

שלב רביעי : קבלת החוות דעת מומחה

קבלת חוות דעת המומחה תהיה לרוב בפורמט PDF חתומה בחתימתו. לעיתים לפני שלב זה יש שלב של פינג-פונג על חלק מהדברים.

 

סיכום:

אישית, המלצתי היא תמיד לא להגיע בסוף לבתי המשפט אלא לנסות הליך גישור או בוררות לפני. לעיתים אין ברירה וצריכים אכן לגשת לערכאות המשפטיות. על מנת שחוות הדעת המומחה שלקחתם תצליח חשוב מאוד לוודא שאכן הוא מומחה בתחומו, שיש לו הבנה כל שהיא בחוות דעת מומחה וניסיון בכך . ישנם משפטים רבים שכל כובד וגורל המשקל ייפול על כתפיו של המומחה מטעמכם.