ניר זיגדון

בלוג מארח : קידום אתרי חנות – מדריך מעשי לשיפור הנוכחות במנועי החיפוש – דניאל כהנוב

ניהול חנות אינטרנטית הוא משימה הדורשת התמודדות מול מגוון רחב של אתגרים. אחד מן האתגרים המשמעותיים האלו קשור בהגדרה, איתור והתקשרות מול קהלי היעד הרלוונטיים, וושיווק המוצרים בחנות לקהלי היעד המתאימים ביותר.

כיום עומדים בפני עסקים המפעילים חנויות וירטואליות ערוצי שיווק רבים, שמאפשרים להם פילוח של קהלי יעד רלוונטיים, שיווק המוצרים, ומימוש האסטרטגיה העסקית של העסק. לצד ערוצי שיווק בדחיפה, שמאפשרים למנהלים של אתרי חנות באינטרנט לשווק את המוצרים שלהם גם כאשר קהל היעד הרלוונטי אינו מחפש אותם ביוזמתו, דווקא ערוצי השיווק במשיכה, כדוגמת קידום אתר החנות במנועי החיפוש, נחשבים לאפקטיביים יותר. הסיבה לכך היא ברורה: כאשר הגולשים הם שיוזמים את ההתקשרות מול אתר החנות, הם עושים זאת בזמן שנוח להם, ועם רמת בשלות גבוהה הרבה יותר לבצע עסקה מול החנות הוירטואלית. 

מהם המרכיבים העיקריים בקידום אתרי חנות?

קידום אתר חנות הוא פרויקט המורכב מארבעה רכיבים עיקריים:

ביצוע אופטימיזציית On Page – על מנת לוודא התאמת עמודי האתר לתצוגה אופטימלית בדפי תוצאות החיפוש.

טיפול בסוגיות טכניות באתר – על מנת לוודא כי האתר בטוח לשימוש, מהיר, זמין, וניתן לסריקה ואינדוקס בקלות.

טיפול בבנית הסמכות של האתר – זאת, באמצעות הפניות, קישורים ואזכורים מאתרים רלוונטיים הפועלים בנישה.

בניית אסטרטגיית תוכן איכותית – על מנת לתת לגולשים את המענה השלם הדרוש להם, לצורך ההחלטה על ביצוע רכישה.

מדוע קידום אתרי חנות הוא חשוב, ומהם היתרונות שהתהליך הזה מייצר?

נשאלת, אם כן, השאלה, מדוע כדאי להשקיע את המשאבים המוקצים לשיווק העסק, דווקא בקידום אורגני של אתר החנות במנועי החיפוש ובפרט בגוגל? במה נחשב הערוץ הזה לטוב יותר ואיכותי יותר, עבור בעלי עסקים, שעומדות בפניהם אלטרנטיבות שונות?

 

התשובה היא ברורה. קידום אתר חנות הוא תהליך שמאפשר לבית עסק לייצר אינטראקציה עם גולשים שיש להם כוונת חיפוש ברורה המצביעה על צורך בביצוע רכישה. תהליך מכירה ללקוח שמודע לצורך שלו בביצוע רכישה הוא קל ופשוט הרבה יותר.

 

מעבר לכך, תהליך קידום של אתר חנות יכול לאפשר לעסק ליהנות מסוג של ביטוח, עבור זמנים בהם יקוצץ התקציב מערוצי שיווק אחרים, משום שתוצאות תהליך הקידום הן תוצאות שנשארות לאורך זמן, גם כאשר בית העסק אינו ממשיך במאמצים שלו ובמשאבים שהוא משקיע בתחום.

 

כמו כן, העלות הנמוכה יחסית של קידום אתר חנות על פני העלויות הגבוהות של האלטרנטיבות – גורמת לקידום אתר חנות בגוגל להיות ערוץ אפקטיבי גם בראיית עלות תועלת.

 

מהם 5 השלבים של קידום אתרי חנות?

קידום אתר חנות מורכב מחמישה שלבים עיקריים, שלכל אחד מהם חשיבות גדולה להצלחת התהליך:

 

שלב ראשון – איתור ומיפוי מילות מפתח שבחיפוש שלהן מעוניין המותג להיות מדורג.

 

שלב שני – החלטה איזה מעמודי האתר צריך להיות מדורג על איזו ממילות המפתח.

 

שלב שלישי – יצירת תוכן איכותי, כזה שיסביר לגולשים על סוגיות שונות הקשורות במוצרים השונים, יתן להם ערך מוסף גבוה, ויניע אותם לפעולה.

 

שלב רביעי – ביצוע אופטימיזציה לפן הטכני של עבודת האתר – על מנת לשפר את הביצועים של האתר, את הזמינות שלו, את אבטחת המידע והשמירה על פרטיות הגולש, ואת חווית המשתמש שהאתר מייצר.

 

שלב חמישי – בניית קישורים שמטרתם שיפור הסמכות של האתר בנישה שבה הוא פועל.

 

חשוב יהיה להדגיש: כל אחד מן השלבים שהוצגו כאן דורש תכנון מושכל, שימת לב לפרטים, ובחירת התזמון, האנשים, התקציב והכלים הנכונים כדי לממש אותם באופן מיטבי. יחד עם זאת, יצירת מסגרת כוללת בעסק שמטפלת בכל אחד מן השלבים האלו, בהחלט יכולה לקדם את היכולת של העסק לבלוט בדפי תוצאות החיפוש, ולהפוך את החנות הוירטואלית שהוא מפעיל לנגישה יותר עבור קהלי היעד המתאימים.

 

כל זה מוביל בעלי עסקים לקבל את ההחלטה המתבקשת: בניית אסטרטגיית קידום אורגני עבור אתר החנות שלהם, כזו שתיתן מענה לאתגרים, למגמות, להתנהגות קהל היעד, ולפעילות המתחרים בנישה שבה הם פועלים.

כיצד לבנות אסטרטגיית קידום לאתר חנות?

אסטרטגיית קידום אתרים מקיפה לחנות וירטואלית היא אוסף המטרות, הכלים, האמצעים, דרכי המדידה, והמשאבים הדרושים לצורך שיפור הנוכחות הדיגיטלית של החנות בדפי תוצאות החיפוש השונים.

 

כל תגבשו בהצלחה אסטרטגיה נכונה, שתסייע לעסק שלכם להתמודד היטב עם סביבת התחרות, לבלוט במקומות בהם הוא יודע לייצר ערך מוסף אמיתי לגולשים, ולממש את האסטרטגיה העסקית של החברה.

הגדרת מדדי הצלחה

לפני שיוצאים לדרך עם פרויקט קידום אתרים לאתר חנות, חשוב מאוד יהיה למפות את מדדי ההצלחה המבוקשים. במילים אחרות, על בית העסק להבין מה הוא מנסה לייצר באמצעות השקעת משאבים בקידום אתר החנות. בדרך כלל, כאשר מדובר בעסקים שמפעילים חנות וירטואלית, מדדי ההצלחה יעסקו לא ביצירת לידים, ולא בהשארת פרטי קשר, לא בטלפונים שיקבל העסק וגם לא לפניות במייל.

מדדי ההצלחה הנפוצים ביותר עבור קידום של חנות וירטואלית בגוגל עוסקים, כמובן, במכירות. כדי שבית עסק יוכל להבין האם פרויקט הקידום שבו הוא משקיע משאבים אכן מתקדם בכיוון הנכון, הוא צריך למדוד את המכירות בפועל שערוץ הקידום הזה מצליח לייצר.

לכל עסק ישנם, כמובן, יעדי מכירות, שמותאמים לסביבה העסקית בה הוא פועל, למגמות השונות המאפיינות את התחום העסקי, לעונתיות של חלק מן המוצרים (מעיל פרווה ימכר הרבה פחות בקיץ מאשר בחורף), לכניסה של מתחרים חדשים, ליציאה של מתחרים אחרים ועוד.

האסטרטגיה העסקית חייבת להציב מדדים לכל הפונקציות המעורבות בתהליך המכירה. בצורה כזו, ניתן להבין האם השיפור שהושג בתנועה האורגנית של האתר אכן מייצר הכנסות נוספות, ואם לא, מהו הגורם המעכב את התהליך הזה.

איתור מילות מפתח ונושאים למיקוד

במשך שנים, המהות של החיפוש בגוגל הייתה ביצוע התאמה של תכנים המצויים ברשת, לצורך של הגולשים שבא לידי ביטוי באמצעות מילות מפתח המוקלדות במנוע החיפוש. הווה אומר – עסק שמעוניין לשפר את הנוכחות הדיגיטלית שלו באופן שמותאם לצרכי הלקוחות, צריך להבין מה הלקוחות הפוטנציאליים שלו מחפשים, מה הם מתכוונים למצוא כשהם עושים שימוש בפונקציית החיפוש, ואז לגבש תוכנית תוכן ייעודית שמטרתה לענות על הצורך של הגולשים.

איך עושים זאת נכון?

מתחילים מרשימת מילות מפתח בסיסית, כזאת שמייצרת את המוצרים והשירותים העיקריים שבית העסק מספק. לאחר מכן, באמצעות טכניקות שונות וכלים ייעודיים, ניתן להרחיב את רשימת מילות המפתח הזאת לרשימה המכילה מילות מפתח קשורות ומקבילות, על פי נפח החיפושים הצפוי שלהן, רמת התחרות המאפיינת אותן, ולא פחות חשוב, כוונת החיפוש שעומדת מאחוריהן.

לכשמושלמת יצירת רשימת מילות המפתח המלאה, מגיע זמן המיפוי: אילו עמודי תוכן באתר יוכלו לתת מענה לכל אחת ממילות המפתח.

לאחר שלב המיפוי, כאשר בית העסק מבין אילו עמודים באתר אמורים לתת מענה לאילו שאילתות של גולשים, מגיע שלב יישור הקו: יצירת תוכן שיטתית, מתוקצבת, מול אנשי תוכן איכותיים, בפורמט הנכון, בתדירות הנכונה וברמת העומק הנדרשת.

ניתוח מעמיק של סביבת התחרות

כדי לגבש אסטרטגיית שתאפשר לכם להתמודד בנישה שלכם על ליבם של הלקוחות, חשוב מאוד להכיר ראשית את סביבת התחרות. בהקשר הזה, השאלה הראשונה שתירצו לשאול היא מי הם המתחרים שלכם. לכשתסיימו למפות את כלל המתחרים, יהיה עליכם להבין מהו הערך המוסף שאתם מביאים לשולחן ביחס אליהם: האם המתחרים שלכם ותיקים מכם? מנוסים מכם? מציעים מחירים אטרקטיביים משלכם? זמני משלוח עדיפים? מוצרים ייחודיים שאתם לא יכולים להציע?

הניתוח המעמיק הזה יסייע לכם למקד את מאמצי הקידום בשאילתות הגולשים הנכונות, שתאפשרנה לכם לייצר ערך מוסף אמיתי בסביבת התחרות שבה אתם פועלים.

זיהוי המשאבים הדרושים לצורך הקידום

השלב הבא בגיבוש האסטרטגיה שלכם הוא לוודא שאתם ערוכים מבחינת המשאבים הדרושים למימושה.

 

משאבים, בהקשר הזה, מתייחסים לתקציב, לאנשי התוכן, לקריאטיב לכלים, ולעומק התוכן הדרוש.

למשל, יצירת סרטון וידאו איכותי צריכה לשלב בתוכה התייחסות למשאבים בתחום של יצירת התסריט, הצילום, הסאונד, העריכה, הבימוי, התלבושות, המשחק, האיפור, הלוקיישן ועוד. כל אחד מן המרכיבים האלו צריך להילקח בחשבון כאשר אתם נערכים לסביבת תחרות מאתגרת.

לעומת זאת, כתיבת מאמר מדעי ארוך ומושקע דורשת בעיקר אנשי מקצוע מעולים, שיש להם את ההסמכה, ההכשרה והתעודות המתאימות על מנת לעסוק בנושא הנדרש.

כך או כך, בעולם גיבוש המשאבים לצורך מימוש האסטרטגיה, תהיו חייבים להתייחס ליוצרי התוכן עצמם, על הזמינות, ההכשרה, ההשכלה, ואפילו החיבור שלכם אליהם.

כיצד יוצרים תוכן איכותי לקידום אתרי חנות?

כפי שציינו קודם לכן, בתהליך של קידום אתרי חנות, המטרה העיקרית היא להמיר את הגולשים המגיעים ולהפוך אותם ללקוחות משלמים, ואף חוזרים. לצורך כך, יש צורך ביצירת תוכן איכותי, כזה שיסייע באמת לגולשים לקבל את ההחלטה הנכונה טרם הרכישה, להתלבט, לברר מידע נוסף, ולהיות בטוחים ברכישה שלהם. ככל שהמוצר הנמכר הוא יקר יותר, כך יש צורך בתוכן אפקטיבי ואיכותי יותר לעידוד ההחלטה של הגולש.

הנה כמה מן הדוגמאות לסוגי תוכן אפשריים, שעוזרים לקדם מכירות:

ניתוח מקרי בוחן

מקרי בוחן מאפשרים לקורא להזדהות עם התוכן המדובר. פעמים רבות, כאשר התוכן הוא כללי, ומוצגים יתרונות וחסרונות של מוצר מסוים, עדיין מתקיים פער שלא מאפשר לגולש להבין כיצד היתרונות היחסיים של המוצר יבואו לידי ביטוי דווקא אצלו.

מקרי בוחן מסייעים לגולשים להבין את הערך המוסף של המוצרים באמצעות דוגמה מוחשית, כזו שמתארת את הסביבה כולה בה מחליט הלקוח לבצע את הרכישה.

לדוגמה, אם אתם מוכרים מוצר בתחום ההרזיה והספורט, ומעוניינים שגולשים יבינו את הערך המוסף שלו, תוכלו לתאר את התהליך שעבר אחד הלקוחות מרגע רכישת המוצר, ועד שהשיג את יעדי הדיאטה שלו. ליווי מקרי הבוחן באמצעות תמונות וסרטונים בהחלט יוכל לסייע להגיע לרמת שכנוע גבוהה יותר.

כתיבת מדריכי קניה

רבים מן הגולשים שמעוניינים לרכוש מוצר באינטרנט, מבולבלים בגלל ההיצע הגדול של מוצרים, גרסאות, ודגמים שונים של אותו מוצר. באמצעות מדריך קניה, ניתן לתווך לגולש את המאפיינים השונים שכדאי יהיה לו לקחת בחשבון בעת ההחלטה על המוצר אותו הוא מעוניין לרכוש.

 

כמו כן, באמצעות מדריך קניה, ניתן להסביר ללקוח הפוטנציאלי אילו מוצרים אינם מתאימים לצורך שלו. צמצום אפשרויות הבחירה הוא צעד שבהחלט יכול לקדם את הגולש בדרך להפוך ללקוח משלם.

שילוב משפיענים

לפעמים, יותר משחשוב התוכן עצמו, חשוב מי יוצר, עורך ומגיש אותו. שילוב של משפיענים שנחשבים למומחים בתחומם, ויש להם קהל אדוק של עוקבים, יכול לשפר לאין ערוך את שיעורי ההמרה של גולשים ללקוחות משלמים.

לפעמים, דווקא המשפיענים הם אלו שמביאים את הלקוחות לבחור במוצרים מסוימים, ולאו דווקא הצורך של הלקוחות עצמם.

סקירת מגמות והשוואות בין מוצרים

עוד סוג תוכן שמסייע לגולשים לקבל את ההחלטה האם לרכוש מוצר נתון, הוא תוכן השוואתי, אשר מסביר כיצד המוצר מתפקד ביחס לאלטרנטיבות הקיימות בשוק. סקירה והשוואה בין מוצרים קיימים, עוזרת לגולשים להבין טוב יותר אילו מוצרים פוטנציאליים הם צריכים לשקול, ומי מהמוצרים האלו מתאים יותר לצרכים שלהם.

 

לסיכום

במציאות הקיימת היום עסקים המפעילים חנות באינטרנט צריכים למצוא דרך להתמודד עם סביבת התחרות המתגברת. אחד האפיקים העומדים לרשותם, ואשר מאפשר להם לייצר תנועה איכותית של גולשים, כאלו שקל יותר יהיה להפוך ללקוחות משלמים, הוא ערוץ הקידום האורגני עבור חנויות אינטרנטיות.

 

בית עסק ששוקל להטמיע תהליך של קידום אורגני עבור אתר החנות שלו, יוכל ליהנות ממגוון יתרונות: יצירת אינטראקציה עם גולשים שרמת הבשלות שלהם לבצע עסקה היא גבוהה, יצירת ערוץ גיבוי לעסק למקרה שבו התקציבים יחתכו, ולא ניתן יהיה להשקיע בקידום ממומןֿ, והתמקדות בערות שבראיית עלות תועלת מייצר לבית העסק את התמורה הגדולה ביותר.

 

קידום אתר חנות בגוגל מורכב חמישה שלבים עיקריים: איתור ומיפוי מילות חיפוש רלוונטיות של גולשים, החלטה אילו מן העמודים כדאי לדרג עבור כל מילת מפתח כזאת, יצירת אסטרטגיית תוכן איכותית שתקיף את הצורך של הגולשים בקבלת מידע תומך החלטה, ביצוע אופטימיזציה להתאמת עמודי האתר לדפי תוצאות החיפוש, ובניית הסמכות של האתר באמצעות בניית פרופיל קישורים איכותי ורלוונטי ממקורות איכותיים.